امنیت سایبری سیستم های کنترل صنعتی و اسکادا

احمدیان : مشاور ، مجری و مدرس / کاندیدای دکترای تخصصی از دانشگاه صنعتی امیرکبیر

۳ مطلب در آبان ۱۳۹۶ ثبت شده است

امنیت مراکز حمل و نقل را به عنوان سامانه سایبر-فیزیکی جدی بگیریم

امنیت مراکز حمل و نقل را به عنوان سامانه سایبر-فیزیکی جدی بگیریم

  حمله ممانعت از خدمات توزیع شده(DDoS) علیه راه آهن و مراکز حمل و نقل عمومی سوئد

• زمان حمله: 11 و 12 اکتبر 2017

• نکته: در روز 11 اکتبر کارشناسان راه آهن سوئد متوجه حمله نشده و تصور می کردند خطای نرم افزاری و سامانه ای  باعث این رخداد شده است!

• مکان حمله: سه اژانس حمل و نقل سوئد(Trafikverket,TDC ,DGC)

نتیجه حمله: ایجاد تاخیر در قطارها(برای یک روز)، از کار افتادن سرورهای نرم افزاری

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰

پزشکی زیاد از حد گنده و قدرتمند شده است!(دردهای سیستمی)

به بهانه دیدن سخنان جنجالی دکتر ملائک، استاد هوا فضای دانشگاه صنعتی شریف در مورد دردهای سیستمی که دیدن آن را به تمامی مهندسین اکیدا توصیه می کنم، چند نکته که به عنوان مهندس این مملکت بر خود وظیفه می دانم که بگویم{ضمن احترام و ستایش  همه پزشکان فرهیخته ای که بیش از آنکه به دنبال ثروت مادی باشند به دنبال خدمت به خلق اند}:

 

  • تفاوت غیرمنطقی در درامد میان رشته های مختلف به دور از عدالت است و این مسئله در کشور ما میان درامد پزشکان(دندان،پزشکی، دارو) و مهندسین بیداد می کند و امیدوارم روزی بتوانیم این مسئله را تعدیل کنیم.
  • عده ای از پزشکان تصور می کنند که این تنها آنها هستند که درس خوانده اند و زحمت کشیده اند؛ این در صورتی که به شخصه مهندسین بسیاری را می شناسم که در بهترین دانشگاه های کشور تحصیل کرده اند و میانگین مطالعه روزانه آنها از بسیاری از پزشکان بیشتر بوده است و در حال حاضر نیز بیشتر است.
  • در کشور ما درصد قابل توجهی از پزشکان آنگونه که باید بیمار را ویزیت نمی کنند و فقط می خواهند سریعا(حتی به اشتباه) نسخه ای تجویز کنند و بیمار بعدی را ویزیت کنند(البته بماند که گاها بیمار را به سراغ داروخانه های طرف قرارداد شخصی پاس می دهند یا به سراغ سایر پزشکان همدست با خود هدایت می کنند )!این نوع پزشکان عموما تعدادی نشانه(symptom) را از بیمار استخراج می کنند(استخراج که چه عرض کنم، بیشتر خود بیمار شفاها می گویند)  سپس بر اساس پایگاه دانشی(که متاسفانه چندان به روزرسانی هم نمی شود) که حفظ کرده اند  شبیه ترین بیماری را استنباط کرده و در کسری از ثانیه نسخه را می نویسند(با پایگاه دانش دیگری از داروهای مختلف). انشالله به مدد پیشرفت هوش مصنوعی، ما مهندسین قطعا در آینده نچندان دور با جایگزین کردن ربات های مجهز به سیستم خبره نسل این پزشکان را خواهیم خشکاند(منظور حذف پزشکان نیست، بلکه مقصود حذف این نوع طبابت است) و ربات های پزشکی را جایگزین می کنیم که با کمترین خطا، با کمترین هزینه، نسخه بیمار را می نویسد.
  • حرف زیاد است و فرصت اندک؛به شخصه معتقدم مهندسین باید متحد شده و با تشکیل کمپین هایی منسجم و یک دل ، به شکل اصولی و کاملا قانونی صدای خود را به گوش مسئولین برسانند.

دیدن این ویدئو در آپارات

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
امنیت  در سیستم های اتوماسیون صنعتی و اسکادا: برگزاری کارگاه تخصصی امنیت سیستم‌های کنترل صنعتی

امنیت در سیستم های اتوماسیون صنعتی و اسکادا: برگزاری کارگاه تخصصی امنیت سیستم‌های کنترل صنعتی

همزمان با برگزاری سی و دومین کنفرانس بین‌المللی برق کارگاه آموزشی یک روزه "امنیت سیستم های کنترل صنعتی" با حضور پررنگ مدیران و کارشناسان حوزه های مختلف صنعت برق برگزار گردید.
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه نیرو؛ پس از شناخت ویروس استاکس نت و تبعات آن در دنیا، اهمیت سیستم‌های کنترل صنعتی و زیرساخت‌های حیاتی از جمله صنعت برق بیش از پیش مشخص گردید. از آنجا که ایران نیز مرکز توجهات بین المللی است و همواره هدف حملات کشورهای متخاصم بوده است، در اسناد بالا دستی و برنامه های توسعه توجه ویژه‌ای به بحث امنیت سیستم های کنترل صنعتی شده است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰