امروز به درخواست یکی دیگر از دوستان فایل گزارش خودم در درس پروتکل های امنیتی را با عنوان «آیا بیت کوین یک پول دیجیتال آنلاین امن است؟ » را در وب نوشت قرار می دهم،قبلا هم اسلایدهای ارائه این پژوهش را در وبنوشت قرار داده بودم. اگر چه این پژوهش داری نواقصی است و امیدوارم بزرگان بر من خرده نگیرند.امید است این گزارش برای علاقمندان حوزه امنیت و تجارت الکترونیک مفید باشد.



گزارش بیت کوین

جهت مطالعه عمیق تر در این زمینه می توانید به کتاب رایگان Mastering Bitcoin: Unlocking Digital Cryptocurrencies مراجعه کنید.

چکیده پژوهش:

بیتکوین یک نوآوری اینترنتی با کارکردی مشابه «پول بی پشتوانه»[1] است.ابزارهای مالی جدید همچون بیتکوین از جمله موارد قید شده در دستور کار مراکز سیاست پژوهی،مجالس  قانونگذاری و بانک های مرکزی بسیاری از کشورها ی جهان اند.در سال های اخیر ارزش بیتکوین در بازارهای جهانی از چندصدم دلار به صدها دلار افزایش یافته است. روند گستره استقبال از بیتکوین ، مواردی همچون نحوه محاسبه مالیات بر درآمد، مبارزه با پولشویی و نظارت بر تراکنش های جاری ،امکان از میان رفتن ثبات مالی و خروج سرمایه از بازارهای مولد ، تضعیف پول های ملی و به خطر انداختن شهرت بانک های مرکزی را در مرکز توجه سیاستگذاران و مراکز تصمیم ساز جهانی قرار داده است   .برخی اقتصاد دانان و بانکداران برجسته رشد اقبال جهانی به بیتکوین را همانند حباب میدانند و در مورد تبعات آن هشدار می دهند  ،در مقابل برخی ایجاد و عرضه بیتکوین را همانند بیتکوین را یک واکنش قدرت گرفته از فناوری اطلاعات به نابسامانی های نظام مالی و پولی جهانی بشمار می آورند . واکنشی که با بازآفرینی مبنایی پول آغاز شده است. بعبارت دیگر از نظر منتقدین نظام مالی جهانی ، معماری نظم نوین جهانی با جایگزینی ارزهای دیجیتالی با دلار آمریکا  آغاز شده است . گرچه دیدگاه های مختلف و متناقض پیرامون بیت کوین ، نیاز به بحث های پژوهشی بیشتری دارد ،اما واقعیت امکان اثرگذاری بیتکوین بر اقتصاد ملی و نظام پولی و مالی کشورها موجب لزوم توجه قانون گذاران به ابزار های مالی جدید همچون بیتکوین میشود.]7[

[1] .Fiat money


لینک دانلود