پیرامون سلسله مطالب کوتاه  مرتبط با کارگروهی ، فرصت ها و چالش های آن در این پست به بحث هوش هیجانی و مدیریت موفق می پردازم.
به اعتقاد برخی، نیازمندی های مدیریت یک مثلث است که یک ضلع آن مهارت(تجربه) ، ضلع دیگر آن دانش و ضلع سوم آن استعداد مدیریت است؛  ضلع اول و دوم را با تمرین و تلاش می توان به دست آورد اما ضلع سوم به  توانایی های ذاتی فرد بر می گردد.  در این کلیپ تقریبا سه دقیقه ای که توسط Harvard Business Review تولید شده است، مطالب بسیار مفیدی در رابطه با هوش هیجانی  ارائه می شود و تلاش می شود تا مشخص شود چه عواملی موجب تمایز رهبران(مدیران) بزرگ و معمولی می شود. هوش هیجانی بر اساس تحقیقات گلمن  از پنج مولفه ساخته شده است:
      • خودآگاهی
        • فهم احساسات خود و تاثیر آن بر دیگران
      • خود نظم دهی
        • توانایی کنترل و تغییر جهت انگیزه های مخرب است؛ به ویژه تفکر قبل از عمل
      • انگیزش
        • به مفهوم اشتیاق به کار و برخورد اری از انرژی و پایداری دلایلی فراتر از پول و مقام است
      • همدلی
        • توانایی فهم نیازهای احساسی دیگران و رفتار  متناسب با آن است
      • مهارت های اجتماعی
        • به معنی تخصص در مدیریت روابط، توسعه شبکه، ایجاد توافق و زمینه های مشترک است
    • نکته قابل توجه این است که هوش هیجانی را با تمرین می توان ارتقاء داد.
    • اگر جسارت نباشد، دیدن این کلیپ را به همه مدیران بزرگوار که قصد پیشرفت خود و سازمان خود را دارند توصیه می نمایم. (لینک مشاهده کلیپ)