امنیت سایبری سیستم های کنترل صنعتی و اسکادا

احمدیان : مشاور ، مجری و مدرس / کاندیدای دکترای تخصصی از دانشگاه صنعتی امیرکبیر

۳ مطلب در مرداد ۱۳۹۶ ثبت شده است

امنیت سایبری شبکه کنترل صنعتی: کارگاه آموزشی امنیت اطلاعات در سامانه‌های کنترل صنعتی : چالش‌ها و راهکارها(کنفرانس رمز 96)

امنیت سایبری شبکه کنترل صنعتی: کارگاه آموزشی امنیت اطلاعات در سامانه‌های کنترل صنعتی : چالش‌ها و راهکارها(کنفرانس رمز 96)

موجب خوشنودی است که امسال  کنفرانس بین المللی انجمن رمز ایران با محور ترویجی امنیت سامانه های کنترل صنعتی  برگزار خواهد شد. در این زمینه به یاری خداوند قصد داریم کارگاه آموزشی امنیت اطلاعات در سامانه‌های کنترل صنعتی(چالش‌ها و راهکارها) در چهاردهمین کنفرانس بین المللی انجمن رمز ایران را در تاریخ چهاردهم شهریور ماه سال جاری در دانشگاه شیراز برگزار کنیم. با توجه به محور ترویجی امنیت سامانه های کنترل صنعتی در این کنفرانس و ارائه مقالات ، سخنرانی و کارگاه هایی در این حوزه از علاقه مندان به حوزه امن سازی و ارزیابی سامانه های کنترل صنعتی(زیر ساخت های حیاتی) دعوت می شود تا در این کنفرانس و کارگاه ذکر شده شرکت نمایند تا بتوانیم آخرین دستاوردهای این حوزه را با یکدیگر به اشتراک گذاریم.


فهرست کلیات مطالب کارگاه:
* مقدمه‌ای بر سامانه‌های کنترل صنعتی و زیرساخت‌های حیاتی
* چالش‏های فناوری عملیاتی در برابر فناوری اطلاعات
*چالش‌های امنیتی در سامانه های کنترل صنعتی*روند حملات و رخدادهای سامانه ‏های کنترل صنعتی
*راهبردها و راهکارهای مقاوم سازی و کاهش مخاطرات در سامانه‌های کنترل صنعتی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
کانال عجیب چنگال دوست داشتنی و فرضیه احتمال وجود نشانه های بدافزاری

کانال عجیب چنگال دوست داشتنی و فرضیه احتمال وجود نشانه های بدافزاری

خوب می دانیک که بدافزارهای زیادی از بستر تلگرام برای انتشار یا دریافت دستورات استفاده می کنند که نمونه آن بدافزار TelegramRAT  است. اخیرا توسط یکی از دوستان عزیزم، آقا مصطفی م.، با کانال  lovelyfork@  در تلگرام  آشنا شدم. کانال lovelyfork، کانالی است که از 21 آبان سال نود و چهار فعالیت خود را  تلگرام شروع کرده است و از آن تاریخ هر شب عکس یک چنگال تکراری را در کانالش قرار میدهد. نکته ی جالب در رابطه با این کانال تعداد اعضای آن است که هر روز در حال افزایش است!نکته دیگر اینکه دقیقا کانال مشابه ی با نام Same Photo of a Fork Everyday در فیسبوک نیز وجود دارد!

اگرچه به ظاهر عکس غالب چنگال های مشابه است اما به عنوان یک محقق امنیتی اندکی مشکوک شدم،احتمال میدهم این کانال می تواند  Master یک بدافزار(معمولا بات نت) باشد که برای  Command and Control از تکنیک هایی  اختفا اطلاعات(پنهان نگاری) مثل استگانوگرافی  درون عکس استفاده می کند و دستوراتش رو درون تصویر چنگال ها پنهان می کند؛فرصت لازم برای برسی اعتبار این فرضیه را نداشتم اما در بررسی اولیه روی برخی تصاویر چنگال ها متوجه تفاوت هایی شدم که طبیعتا برای چشم انسانی قابل تشخیص نیست و در تصویر ذیل نمونه ای از تفاوت اندازه و کد درهم سازی(MD5 hash) آنها را مشاهده می کنید:

۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰

یکی از واقعیت های تلخ نظام آموزشی و وزارت علوم(مریم میرزاخانی)

این متن که نوشته دکتر حسین آخانی سنجانی است  و در خبر آنلاین منتشر شده است، به علت تامل برانگیز بودن در وب نوشت خود بازنشر می دهم:

خبر جانکاه مرگ مریم میرزاخانی همه را شوکه کرد. بخصوص جوانمرگ شدنش خیلی غم انگیز بود. من تجربه جوانمرگی برادرم را در 20 سالگی، آن هم توسط سرطان تجربه کرده‌ام. می دانم این هیولا چیست، به هر جای بدن ممکن است حمله کند، و هر کسی را، در هر سنی و هر در نقطه‌ای از عالم ممکن است هدف قرار دهد.

ایرانی‌ها به مریم افتخار می‌کنند. او اولین زن در تاریخ ریاضی است که تا امروز برنده جایزه فیلدز شده است. این به تنهایی کافی است که همیشه به داشتن چنین انسانی ببالیم. به عنوان یک دانشگاهی که هر روز باید با تعداد مقالات خود حضورش را در دانشگاه ثابت کند، رفتم و سری به پروفایل حرفه‌ای خانم میرزاخانی زدم. در سایت webofknowledge (جایی که در آن مقالات آی اس آی فهرست می‌شوند) اگر فقط نام Mirzakhani M را جستجو کنید 20 مورد می‌یابید. با چک کردن عنوان مقالات به زودی در می‌یابید که اینها بیش از دو نفرند. یکی محمود است که مقالات فیزیک دارد و دیگری مریم. به ناچار جستجو را فقط با نام Mirzakhani Maryam ادامه می‌دهم. با کمال تعجب فقط 10 مقاله بیشتر دیده نمی‌شد. از این ده مقاله 5 مقاله قبل از پروفسوری ایشان تا سال 2008 است و 5 مقاله هم در 9 سالی است که به درجه استادی رسیده است. البته خانم میرزاخانی مقالاتی هم در مجلات غیر آی اس آی دارد. چون در سیستم خودمان به چنین مقالاتی بهای چندانی داده نمی‌شود به آن نپرداختم. نام او حتی در لیست دانشمندان آی اس آی هم نیست. سپس گزارش ارجاع ((citation report را انتخاب می‌کنم، با کمال تعجب پروفایلی را که می‌بینم در حد یک استادیار معمولی در دانشگاه‌های ایران است. حتی دانشجویان بسیاری هم در ایران هستند که خیلی بالاتر از مریم میرزاخانی هستند. دانشجویان و استادان بعضی رشته‌ها (بخصوص شیمی) در کشور کم نداریم که در یک ماه می‌توانند چنین پروفایلی را پر کنند. اینجاست که شک می‌کنم. نکند توطئه‌ای در کار است که این دخترک جوان با این تعداد کم مقاله را چنان جایزه مهمی داده‌اند و در استنفورد استخدامش کرده‌اند؟ چگونه شده است که دانش آموخته هاروارد که در 31 سالگی به بالاترین درجه دانشگاهی در معتبرترین دانشگاه جهان رسیده فقط با 5 مقاله آی اس آی استاد تمام شده است؟ با این تعداد اندک مقاله و ارجاع می‌گویند یک نابغه ریاضی؟ چه اتفاقی افتاده است؟ حتما اشکالی در کار است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰