امنیت سایبری سیستم های کنترل صنعتی و اسکادا

احمدیان : مشاور ، مجری و مدرس / کاندیدای دکترای تخصصی از دانشگاه صنعتی امیرکبیر

۴ مطلب در مهر ۱۳۹۴ ثبت شده است

تعریف باجگیرافزار

Ransomware که ما از واژه معادل «باجگیرافزار» برای آن استفاده می کنیم از ترکیب دو کلمه Ransom به معنای خون‌بها و Malware به معنای بدافزار تشکیل‌شده است. به‌طور عام باجگیرافزارها گونه ای از بدافزارها هستند که بعد از آلوده‌سازی یک سیستم رایانه‌ای دسترسی به سیستم و یا منابع آن را محدود می‌سازند، سپس طراح باجگیرافزار در ازای دریافت باج از قربانی، محدودیت ایجادشده را برطرف می‌کند [۱]. عملیات تخریبی باجگیرافزارها را می‌توان نوعی حمله ممانعت از خدمات و یا بهتر بگوییم ممانعت از منابع دانست که در حقیقت نقض ویژگی دسترس‌پذیری از نگاه امنیتی است . به طور کلی فرایند عملیاتی اکثر باجگیرافزارها به شکل ذیل می‌باشد. مراحل آن در ادامه توضیح داده می شود[۲].


باجگیرافزار ، بدافزار باجگیر

 
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰

مقابله با بدافزار DNS Unlocker


شاید شما هم از جمله کاربرانی باشید که اخیرا با معضل تبلیغات ناخواسته مربوط به بدافزار DNS Unlocker مواجه شده اید. پس از دریافت ایمیل های متعدد از جانب کاربران گردا در ارتباط با این مشکل، تحقیقاتی در این زمینه توسط ما با همکاری شرکت امن پرداز انجام پذیرفته که نتایج این تحقیقات نشان می دهد، گستردگی حملات در بسیاری موارد نه به واسطه آلوده بودن سیستم کاربران بلکه به علت ضعف امنیتی در پیاده سازی مکانیزم کش در سمت ISP های اینرنتی ایران می باشد.

در ادامه به بررسی این موضوع و روش های پاک سازی و مقابله با آن می پردازیم.

در ابتدا جهت آشنایی بیشتر با ابن بدافزار و نحوه فعالیت آن به توضیحات مرکز ماهر در ارتباط با DNS Unlocker مراجعه فرمایید.

اما در روزهای اخیر مشاهده شده این مشکل به شکل گسترده حتی کاربرانی را که سیستم هایشان به این بدافزار آلوده نبوده را نیز تحت تاثیر قرارداده است. در چنین شرایطی کاربران بدون توجه به اینکه از چه سیستم عاملی (ویندوز، لینوکس، مک و حتی سیستم عامل های تلفن همراه همچون اندروید) و یا چه مرورگری (فایر فاکس، کروم، سافاری و ...) استفاده می نمایند، مخصوصا در مراجعه به وبسایت های فروشگاه های اینترنتی با این تبلیغات ناخواسته مواجه می گردند.


dns-unlocker2

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰

بدافزار دینو

 

بالغ بر سه ماه است که بدافزار دینو و گروه مزرعه حیوانات نقل بسیاری از محافل امنیتی به ویژه در ایران شده اند.  در رسانه‌های اینترنتی مطالبی مبنی بر شناسایی یک بدافزار فرانسوی به نام دینو با هدف جاسوسی از سازما‌ن‌های ایرانی منتشر شده و از سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران گرفته تا بسیاری از دانشگاههای کشور نیز به‌عنوان قربانیان این بدافزار نام برده شده است. دینو احتمالا برگرفته از شخصیت حیوان خانگی در انیمیشن عصر حجر (Flintstones) است. کسپرسکی  رسما آن را یک پلتفرم کامل جاسوسی معرفی کرد

بدافزار دینو

برای مشاهده ادامه مطلب روی فلش قرمز بالای پست کلیک کنید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰

آموزش ردیابی ایمیل ها با eMailTrackPro

هدف ردیابی ایمیل ها (Email Tracing) استخراج اطلاعات مرتبط  با ایمیل های دریافتی است چرا که بسیاری از مهاجمان با دستکاری سرآیند ایمیل اقدام به ارسال ایمیل های جعلی می نمایند. این اطلاعات شامل  آی پی ارسال کننده ایمیل، گام های ارسالی از مبداء تا مقصد، اطلاعات whois دامنه ارسالی و ISP  می باشد. در طول انجام این آزمایش و تدوین این نوشتار سعی شده است تا به سوالات مطرح شده در CEH Lab Manual   فصل 2 (آزمایش 7)  نیز پاسخ داده شود.
به طور کلی ردیابی ایمیل رویکردی است که از آن برای نظارت بر ایمیل های دریافتی استفاده می شود تا:
•    ایمیل های مخرب شناسایی شوند.
•    موقعیت  ارسال و نقشه مسیر ارسالی به گیرنده مشخص گردد.
•    مدت زمان خواندن ایمیل مشخص گردد.
•    مشخص گردد که گیرنده نامه به لینک¬های درون نامه دسترسی پیدا کرده است یا نه.
•    ضمیمه های ارسالی نامه مشخص گردد.
•    اگر بازه زمانی برای انقضای اعتبار نامه تنظیم شده است مشخص گردد.
eMailTrackPro، برنامه ای است به منظور ردیابی نامه های دریافتی که سعی می کند موقعیت ردیابی گام های طی شده را در قالب یک نقشه GUI نمایش دهد.اطلاعات این نقشه بر اساس گام های طی شده بسته توسط پروتکل IP در مسیریاب های مسیر صورت می گیرد و در نهایت اطلاعات عمومی نامه مورد تحلیل شامل فرستنده و دریافت کننده نامه، تاریخ و موضوع نامه و موقعیت ارسالی نامه مشخص می گردد.

ردیابی ایمیل ، آموزش eMailTrackPro، اموزش CEH Lab
برای مشاهده ادامه مطلب روی فلش قرمز بالای پست کلیک کنید.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰