امنیت سایبری سیستم های کنترل صنعتی و اسکادا

احمدیان : مشاور ، مجری و مدرس / کاندیدای دکترای تخصصی از دانشگاه صنعتی امیرکبیر

۲ مطلب در آبان ۱۳۹۸ ثبت شده است

امنیت سیستمهای کنترل صنعتی و اسکادا : سمینار تجزیه‌وتحلیل حملات سایبری و سناریو‌های نفوذ به صنعت برق

امنیت سیستمهای کنترل صنعتی و اسکادا : سمینار تجزیه‌وتحلیل حملات سایبری و سناریو‌های نفوذ به صنعت برق

 

نظر بر اهمیت فراوان مقوله امنیت سایبری سامانه‌های کنترل، اتوماسیون صنعتی و اسکادای صنعت برق، مرکز توسعه امنیت اطلاعات، ارتباطات و تجهیزات صنعت برق در نظر دارد سمیناری با موضوع «تجزیه‌وتحلیل حملات سایبری و سناریو‌های نفوذ به صنعت برق» را در سی و چهارمین کنفرانس بین‌المللی برق برگزار نماید. در این سمینار حدودا 120دقیقه‌ای اهم حملات و رخدادهای سایبری در صنایع برق دنیا ( در حوزه‌های تولید، انتقال، توزیع و حوزه ستادی وزارت‌‌خانه‌) نظیر حملات سایبری به زیرساخت‌های برق اکراین و هند مورد تجزیه‌وتحلیل قرار خواهد گرفت. اهم حملات و حوادث مورد تحلیل در این سمینار از میان بالغ بر 40 حادثه سایبری یا مشکوک به سایبری در صنایع برق دنیا انتخاب شده‌اند که در دوره های آموزشی 3 الی 5 روزه به شکل مفصل ارائه می شوند.

 شایان ذکر است در این سمینار برای اولین بار ناگفته هایی از حمله سایبری به نیروگاه اتمی کودانکولام هند ارائه خواهد شد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
امنیت سایبری سیستم های کنترل و شبکه های صنعتی:ان‌شاء‌الله که در  سایتهای غنی سازی بعد از حمله سایبری استاکس‏نت دیگر افشاء اطلاعات نداریم!

امنیت سایبری سیستم های کنترل و شبکه های صنعتی:ان‌شاء‌الله که در سایتهای غنی سازی بعد از حمله سایبری استاکس‏نت دیگر افشاء اطلاعات نداریم!

ضمن ارج نهادن به زحمات همه مسئولین و دلسوزان کشور، هدف این پست آگاه‏سازی مسئولین، متولیان، مشاورین و کارشناسان محترم، در جهت ارتقاء امنیت سایبر-فیزیکی  صنایع کشور بوده و قصد زیرسوال بردن  این عزیزان را نداریم.وظیفه شرعی و ملی ما این است که به‌عنوان کوچک‌ترین عضو جامعه امنیت سایبر صنعتی کشور مانند شش‌ساله گذشته که تذکر دادیم،باز تذکر دهیم!

 اگر ما بگوییم افشاء اطلاعات، برخی افراد بی‌اطلاع می‌گویند چرا می‌گویید؟!، ببینید ما نمی‌گوییم ای عزیزان! اما راف لنگنر یکی از بزرگ‌ترین متخصصان و مشاوران عالی حوزه امنیت سامانه‌های کنترل صنعتی دنیا که به احترام تجربه و دانش ایشان باید به حرف‌هایشان احترام خاصی قائل باشیم و در آن تأمل‌کنیم این‌گونه از تصاویر و فیلم‌های منتشرشده نطنز برای آموزش، هشدار و نشان ضعف امنیت سایبری ما یاد می‌کند! ایشان در این پست نوشته است: "ای هکرها: این محفظه‌های سامانه‌های کنترل صنعتی که شما از پشت می‌بینید درواقع همان نمای حملات شما هستند!" 
عزیزانی که نمی‌دانند نمای حمله (Attack surface) چیست آن را گوگل کنند.
هرچند بازرسان آژانس به این مراکز صنعتی دسترسی دارند اما امیدواریم مسئولانی که مجوز انتشار عمومی این تصاویر و فیلم‏ها را می‏دهند تکنیک‏های ضد OSINT را آموزش دیده ‏باشند و این تصاویر ان‌شاء‌الله ابتدا هدفمندانه دستکاری‏شده سپس منتشرشده باشد تا منجر به منحرف شدن هکرهای سایبری بشود نه موجب تسهیل در اجرای حملات آن‌ها! وگرنه:

فاتَّعِظوا عِبادَ اللّه ِ بِالعِبَرِ النَّوافِعِ، و اعتَبِروا بِالآیِ السَّواطِعِ، و ازدَجِروا بِالنُّذُرِ البَوالِغِ  

اى بندگان خدا! از عبرتهاى سودمند درس گیرید و از نشانه هاى درخشان عبرت آموزید و از هشدارهاى رسا متنبّه شوید . ( نهج البلاغة: الخطبة85 )

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰