امنیت سایبری سیستم های کنترل صنعتی و اسکادا

احمدیان : مشاور ، مجری و مدرس / کاندیدای دکترای تخصصی از دانشگاه صنعتی امیرکبیر

۲ مطلب در مهر ۱۳۹۹ ثبت شده است

امنیت شبکه کنترل صنعتی: پیرو حملات سایبری اخیر

چکیده  قابل‌تأمل از رزمایش سالهای  قبل برگزارشده دریکی از صنایعی که اخیراً مورد حمله سایبری قرار گرفت و مشخص شد که با احترام فراوان، آمادگی لازمی که  مقامات گفته بودند وجود نداشت: 
"امروز در این صنعت مانور خوب و قابل قبولی را در حوزه سایبری برگزار کردند که این موضوع نشان‌دهنده این است که آمادگی لازم را جهت مقابله با تهدیدات سایبری را دارند و لازم است که آموزشهای مورد نیاز به پرسنل آنها داده شود و با تهدیدات نوین بیشتر آشنا شوند"
ارزیابی امنیت و مدیریت مخاطرات سایبر صنعتی کاری کاملاً تخصصی است و  تصور اینکه بدون تجربه و تخصص‌های لازم و ضابطه‌مند بتوان با یک چک‌لیست یا یک استاندارد یک صنعت را امن کرد یک تصور اشتباه است. 
 #از _اشتباهات_گذشته_درس_بگیریم


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
امنیت سیستم های کنترل صنعتی و اسکادا:سمینار آموزشی تهدیدات سایبری در سیستم‌های اسکادا و کنترل صنعتی حوزه انرژی

امنیت سیستم های کنترل صنعتی و اسکادا:سمینار آموزشی تهدیدات سایبری در سیستم‌های اسکادا و کنترل صنعتی حوزه انرژی

به نقل از پایگاه خبری وزارت نیرو، پایگاه خبری توانیر و نیرو نیوز در سال‌های اخیر با گسترش فناوری شاهد توسعه و به‌کارگیری فراگیر انواع سیستم ‌های  سایبر-فیزیکی در حوزه انرژی بوده‌ایم. این سیستم‌ها امروزه از جوانب مختلف تأثیرات ویژه‌ای بر زندگی روزانه ما می‌گذارند و این روند به شکل روزافزون در حال گسترش است؛ به‌عنوان‌مثال می‌توان شبکه‌های تولید، توزیع و انتقال برق، سیستم ‌های  انتقال و تصفیه آب، شبکه‌های توزیع و انتقال نفت و گاز را نمونه‌هایی از این سیستم ‌ها قلمداد کرد. از آنجایی سیستم ‌های کنترل صنعتی به‌عنوان یک نوع از این سیستم‌ها به شکل گسترده در زیرساخت‌های حیاتی کشورها مورداستفاده قرار می‌گیرد، انتظار می‌رود مقوله امن‌‌ سازی سایبری در آن‌ها بسیار جدی گرفته شود.

امنیت سایبری حوزه انرژی در زیرساخت‌های حیاتی کشور بسیار اهمیت دارد و ضامن پایداری و تاب‌آوری شبکه برق، آب، گاز و غیره می‌باشد و حتی در شرایط همه‌گیری ویروس کووید 19 نیز از اهمیت آن کاسته نمی‌شود. ازاین‌رو، مرکز توسعه فناوری امنیت اطلاعات، ارتباطات و تجهیزات صنعت برق (پژوهشگاه نیرو) سمینار آموزشی تخصصی با موضوع « تهدیدات سایبری در سیستم ‌های  اسکادا و کنترل صنعتی حوزه انرژی » را به دعوت شورای مدیریت بحران و پدافند غیرعامل استان یزد و به شکل حضوری به میزبانی شرکت برق منطقه‌ای یزد در این استان برگزار نمود. در این نشست که در سالن اجلاس معاونت بهره‌برداری شرکت برق منطقه‌ای یزد در تاریخ دوم مهرماه 1399 برگزار گردید، مقامات عالی رتبه شورای مدیریت بحران و پدافند غیرعامل استان یزد، شرکت برق منطقه ای یزد، شرکت تولید نیروی برق یزد، شرکت مدیریت تولید برق یزد، شرکت توزیع نیروی برق استان یزد، شرکت آب و فاضلاب یزد، شرکت آب منطقه ای یزد، شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی یزد، شرکت گاز استان یزد و سایر شرکت ها و نهادهای مرتبط حضور داشتند. در این سخنرانی، آقای محمدمهدی احمدیان بعد از بیان اهمیت امنیت سیستم ‌های  کنترل و اتوماسیون صنعتی در حوزه انرژی، نمونه چالش‌ها و تهدیدات امنیتی مطرح در حوزه صنایع حوزه انرژی کشور را بیان کردند و در انتها برخی حملات شاخص این حوزه را مورد تشریح قرار دادند. در انتهای این سمینار حاضرین به طرح پرسش و پاسخ و روش‌های حل چالش‌های پیش‌آمده در دوران پساکرونا پرداختند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰