بالغ بر سه ماه است که بدافزار دینو و گروه مزرعه حیوانات نقل بسیاری از محافل امنیتی به ویژه در ایران شده اند.  در رسانه‌های اینترنتی مطالبی مبنی بر شناسایی یک بدافزار فرانسوی به نام دینو با هدف جاسوسی از سازما‌ن‌های ایرانی منتشر شده و از سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران گرفته تا بسیاری از دانشگاههای کشور نیز به‌عنوان قربانیان این بدافزار نام برده شده است. دینو احتمالا برگرفته از شخصیت حیوان خانگی در انیمیشن عصر حجر (Flintstones) است. کسپرسکی  رسما آن را یک پلتفرم کامل جاسوسی معرفی کرد

بدافزار دینو

برای مشاهده ادامه مطلب روی فلش قرمز بالای پست کلیک کنید.

اما کارشناسان امنیتی در تجزیه و تحلیل های فنی که انجام داده اند مشخص کرده اند این بدافزار توسط گروه جاسوسی مزرعه حیوانات (Animal Farm espionage group) نوشته شده است. پیش‌تر از گروه جاسوسی مزرعه حیوانات بدافزارهای معروف کسپر (Casper)، بانی (Bunny) و بیبیر (Babar) شناسایی شده بودند. اما بدافزار دینو جزئیات فنی پیشرفته‌ای دارد و شواهدی وجود دارد که سازندگان آن فرانسوی زبان و همان گروه جاسوسی مزرعه حیوانات می باشند.

بدافزار دینو

 
ادوارد اسنودن افشاگر معروف پیش از این اسناد محرمانه ای را از کشور کانادا منتشر کرده بود که نشان میدهد این گروه یک آژانس اطلاعاتی فرانسوی است. اولین بار نام این گروه مهاجم در اسنادی که ادوارد اسنودن در مارس ۲۰۱۴ منتشر کرد ، یافت شد. در آن اسناد، موسسه امنیت ارتباطات کانادا (CSE) احتمال فراوانی داده است که این گروه، در حقیقت یک آژانس اطلاعاتی فرانسوی است. بعد از انتشار اسناد مذکور، نمونه‌های بسیاری از بدافزارهایی این گروه معرفی شدند.کسپر بدافزاری بود که در مارس ۲۰۱۵ توسط موسسه ESET به ثبت رسید.
بانی یک در پشتی بر اساس زبان برنامه‌نویسی Lua که توسط ماریون مارشالک (Marion Marschalek) در موسسه سایفورت (Cyphort) کشف شد.بیبیر، یک بستر نرم‌افزاری جاسوسی بود آن نیز توسط ماریون مارشالک کشف و منتشر شده است.
ارتباط بین بدافزارهای نام برده شده و گروه مذکور، در اسناد سازمان امنیت ارتباطات کانادا کاملاً توضیح داده شده است.

از این رو دیدن ویدئوی ذیل که کار ارزنده از از گروه سایبربان است را به شما علاقه مندان به حوزه امنیت سایبر توصیه می کنم.

 

لینک فیلم