برای غالب دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی انجام پروژه پایانی هفت خوانیست که عملاً بخش مهمی از دوره تحصیلی فرد را در مقطع کارشناسی ارشد و یا دکتری تخصصی  تشکیل می‌دهد.در سال گذشته چندین نامه با موضوعات مختلف در مورد مشکلات دانشجویان در مورد انجام پروژه پایانی خود دریافت کردم.عموما دانشجویان با  بهره گیری از راهنمایی های اساتید خود، مشورت با دوستان و سایر دانشجویان و بررسی پایان نامه های سایر دانشجویان سعی می کنند تجاربی را در زمینه مراحل مختلف انجام پروژه های پایانی کسب نمایند. کتاب‌های روش تحقیق متعددی  هم وجود داردکه دانشجویان می توانند از آنها استفاده کنند. در این پست وب نوشت می خواهم به خوانندگان عزیز وب نوشتم کتابی مفید و مختصر در این زمینه معرفی کنم که بنده نیز در آغاز دوره کارشناسی ارشد جهت پاسخ به سوالاتم در زمینه پروژه پایانی آن را مطالعه کردم و جهت بهره وری هدفمند تر تا پایان دوره کارشناسی ارشد آن را بارها مرور کردم. این کتاب در مدت زمان اندک به شما حجم قابل قبولی از توصیه ها و راهنمایی های مناسب را برای انجام پروژه پایانی ارائه می دهد.

این کتاب “راهنمای پروژه‌ی پایانی” نام دارد و توسط جناب دکتر محسن صدیقی به خلاقیت خاصی نوشته شده است.شاید طبق مقدمه خود کتاب و تجربه شخصی بنده وجه تمایز این کتاب  علاوه بر سادگی و اختصار، توجه دادن به بعضی تجربه ها و راه‌های میانبُر عملی یا آگاهی‌های رهیافتی است که گرچه تضمینی برای کار کردن قطعی آن‌ها نیست، اما معمولاً کار می‌کند. تجربه هایی که شبیه نقشه راه، آمادگی نسبی خوبی را برای دانشجو فراهم کرده و انجام پروژه پایانی را برای او سریع‌تر و مؤثرتر می‌کند.

راهنمای پروژه پایانی

فهرست مطالب کتاب به شرح ذیل است:

*** با عضویت در کانال تلگرام از مطالب بیشتر، فیلم ها و به روزرسانی های محتوای وب نوشت مطلع شوید.***

  • فصل 1: قبل از شروع
  • فصل 2: انتخاب استاد و موضوع
  • فصل 3: مدیریت شروع
  • فصل 4: پیشینه تحقیق
  • فصل 5: حرفی برای گفتن
  • فصل 6: اثبات حرف جدید
  • فصل 7: مدیریت تحقیق
  • فصل 8: مدیریت خود
  • فصل 9: چاپ مقاله
  • فصل 10: پایان ‌نامه
  • فصل 11: جلسه دفاع

این کتاب اگرچه شامل ۱۸۱ صفحه است(ویراش دوم کتاب که من  در سال ۹۲ تهیه کردم) اما به دلیل بهره گیری از تصاویر خلاقانه متعدد نباید نگران این حجم  کتاب باشید چرا که غالب صفحات کتاب شامل تصاویری است که کنار توصیه هایی مفید قرار دارند و مطالعه کتاب را جذاب تر می کنند; اگرچه بکارگیری این تصاویر خلاقیتی ارزشمند برای این کتاب است اما به شخصه معتقدم قدری در کمیت تصاویر افراط شده است. از دیگر نکات ارزشمند برای این کتاب با توجه به نیاز کاربران امروزی در فضای مجازی  امکان تهیه نسخه الکترونیکی در کنار نسخه چاپی این کتاب است که بنده به شخصه از آن استقبال می کنم.

مخاطبان اصلی این کتاب دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا هستند. اما اکثر مطالب آن برای هر دانشجویی که درس پروژه را می‌گیرد، قابل استفاده است.برای خرید و بررسی بیشتر کتاب به اینجا مراجعه کنید.اخیرا متوجه شده ام کتاب «پژوهش و ارائه در مهندسی» توسط دکتر رضا صفابخش عضو هیات علمی  دانشگاه صنعتی امیرکبیرنیز به چاپ رسیده است که البته این حقیر فرصت مطالعه آن را نداشته ام اما تصور می کنم کتاب مناسبی در حوزه پژوهش و ارائه برای رشته های مهندسی به ویژه دانشجویان رشته های  مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات باشد.

برای بررسی بیشتر این کتاب این فایل را دانلود کنید.


مطالب مرتبط: