به بهانه دیدن سخنان جنجالی دکتر ملائک، استاد هوا فضای دانشگاه صنعتی شریف در مورد دردهای سیستمی که دیدن آن را به تمامی مهندسین اکیدا توصیه می کنم، چند نکته که به عنوان مهندس این مملکت بر خود وظیفه می دانم که بگویم{ضمن احترام و ستایش  همه پزشکان فرهیخته ای که بیش از آنکه به دنبال ثروت مادی باشند به دنبال خدمت به خلق اند}:

 

  • تفاوت غیرمنطقی در درامد میان رشته های مختلف به دور از عدالت است و این مسئله در کشور ما میان درامد پزشکان(دندان،پزشکی، دارو) و مهندسین بیداد می کند و امیدوارم روزی بتوانیم این مسئله را تعدیل کنیم.
  • عده ای از پزشکان تصور می کنند که این تنها آنها هستند که درس خوانده اند و زحمت کشیده اند؛ این در صورتی که به شخصه مهندسین بسیاری را می شناسم که در بهترین دانشگاه های کشور تحصیل کرده اند و میانگین مطالعه روزانه آنها از بسیاری از پزشکان بیشتر بوده است و در حال حاضر نیز بیشتر است.
  • در کشور ما درصد قابل توجهی از پزشکان آنگونه که باید بیمار را ویزیت نمی کنند و فقط می خواهند سریعا(حتی به اشتباه) نسخه ای تجویز کنند و بیمار بعدی را ویزیت کنند(البته بماند که گاها بیمار را به سراغ داروخانه های طرف قرارداد شخصی پاس می دهند یا به سراغ سایر پزشکان همدست با خود هدایت می کنند )!این نوع پزشکان عموما تعدادی نشانه(symptom) را از بیمار استخراج می کنند(استخراج که چه عرض کنم، بیشتر خود بیمار شفاها می گویند)  سپس بر اساس پایگاه دانشی(که متاسفانه چندان به روزرسانی هم نمی شود) که حفظ کرده اند  شبیه ترین بیماری را استنباط کرده و در کسری از ثانیه نسخه را می نویسند(با پایگاه دانش دیگری از داروهای مختلف). انشالله به مدد پیشرفت هوش مصنوعی، ما مهندسین قطعا در آینده نچندان دور با جایگزین کردن ربات های مجهز به سیستم خبره نسل این پزشکان را خواهیم خشکاند(منظور حذف پزشکان نیست، بلکه مقصود حذف این نوع طبابت است) و ربات های پزشکی را جایگزین می کنیم که با کمترین خطا، با کمترین هزینه، نسخه بیمار را می نویسد.
  • حرف زیاد است و فرصت اندک؛به شخصه معتقدم مهندسین باید متحد شده و با تشکیل کمپین هایی منسجم و یک دل ، به شکل اصولی و کاملا قانونی صدای خود را به گوش مسئولین برسانند.

دیدن این ویدئو در آپارات

خبر مرتبط با این پست:

برخی نظرات مخاطبان گرامی : ;)

----
 (1)

این  حرف که با هوش مصنوعی پزشکی حذف میشه درست نیست.  توی این مقاله احتمال اینکه یک شغل در آینده بوسیله کامپیوتر انجام بشه رو محاسبه کرده. شغلهای پزشکی دارای کمترین احتمال است
http://www.oxfordmartin.ox.ac.uk/publications/view/1314
 
{از نظر ارزشمند شما بسیار سپاسگزارم، قطعا فناوری بسیاری از مشاغل فاقد خلاقیت و مبتنی بر پایگاه دانش و تجربه را متحول می کند، پزشکانی نیز که این مدلی طبابت می کنند به نظر من  از این قاعده مستثنی نیستند.}

 
(2)
این حرف اشتباه است. مسائل تصمیم ناپذیر بسیاری در علوم کامپیوتر اثبات شده است. یک سیستم اصل موضوعی ساده به صورت مکانیکی نمیتواند تمام قضایای درست را از اصول اولیه استخراج کند. توصیه میکنم قبل از مطالعه کتاب های هوش مصنوعی اول محدودیت های آنرا که در قضایای گودل چرچ تارسکی کلاین و دیگران نشان داده اند بخواند بعدا چنین ادعای بی اساسی بکند.

MMAhmadian.ir, [05.11.17 07:42]
[In reply to Mojtaba Matinkhah]
سپاس از صراحت شما(!). از میان  4 نکته تنها یک نکته منفی را پررنگ کردید، نشان از اتحاد ما جامعه مهندسی دارد. بسیاری از دستاوردهای علمی روزی توسط گروهی ادعای بی اساس قلمداد می شدند.

 (3)
بحث های کانال تلگرامی دانشجویان دکتری امیرکبیر پیرامون این مطلب:
A.M S, [04.11.17 23:22]
کارهایی که توش خلاقیت نباشه قاعدتا میرن به سمت حذف شدن... تو هر شغلی یه سری کار اینجوری داریم....

A.M S, [04.11.17 23:30]
البته جسارت نباشه... پزشکایی که خودم دیدم اغلب تو کارشون خلاقیت نداشتن!

Elaheh, [04.11.17 23:31]
[In reply to A.M S]
موافقم.پزشکی به خلاقیت احتیاجی نداره

Hossein, [04.11.17 23:33]
همه اش خلاقیت نیست. تصمیم گیری هم هست
شما نمی تونی فرایند تصمیم گیری رو بگذاری به عهده یک ماشین. به خصوص در مورد جان افراد.

Hossein, [04.11.17 23:34]
تکنولوژی فقط میتونه به این فرایند کمک کنه که تصمیم درستی گرفته بشه

A.M S, [04.11.17 23:35]
[In reply to Hossein]
دکتر جان ... حرف شما درسته... مسئله اینه که آیا میشه محاسباتی که انسانگونه عمل کردن رو در ماشین دیکته کنه رو طراحی کرد یا نه!!! من فکر کنم این کار خواهد شد....

A.M S, [04.11.17 23:36]
خود روش های تصمیم گیری که در یادگیری ماشین هسن همین روش هایی هس که انسان استفاده میکنه حتی با دقت بالاتر!

A.M S, [04.11.17 23:36]
البته امیدوارم...

Hossein, [04.11.17 23:38]
مگه اتوکد مهندسی عمران رو حذف کرد؟
نه کارشون رو راحت تر کرد.
در مورد پزشکی هم همین اتفاق می افته. کارشون رو راحت میکنه. حذف نمیکنه

A.M S, [04.11.17 23:39]
[In reply to Hossein]
حذف نکرد سطحشو برد بالاتر... مهندسی که محاسبات ساده میکرد رو حذف کرد!!!

A.M S, [04.11.17 23:41]
پزشک هم همینه، شاید دیگه تخصص عکس برداری و کارای روتین حذف شه... حتی شاید عمل های ساده هم حذف شه ... پزشک های 100 سال دیگه شاید دغدغشون ازمایش گرفتن و سعی و خطا و ... نباشه

A.M S, [04.11.17 23:41]
اگر عمری بود اونموقع میگم بهت 😜

Hossein, [04.11.17 23:45]
اینکار هایی که میگی حذف میشه رو همین الان هم پزشک انجام نمیده . عکس گرفتن و ازمایش گرفتن و کلا کارهای روتین رو پرستارها و تکنسین ها انجام می دهند که شغل این افراد حذف میشه.

A.M S, [04.11.17 23:49]
خب اخه باید دید چه تخصصی پیچیدگیش توسط ماشین قابل تحمله....

A.M S, [04.11.17 23:49]
تشخیص یه متخصص پوست روی بیماری همین الانم داره رو سیستمای خبرش کار میشه

A.M S, [04.11.17 23:50]
کارایی که تشخیصیه داره ماشینی میشه

A.M S, [04.11.17 23:50]
کارایی که جنبه عمل جراحی داره!!!

A.M S, [04.11.17 23:51]
هنوز ما ربات جراح به اون معنا نداریم ... اگه داشتیم اونا هم به یه نرخی میرفت سمت ماشین

Hossein, [04.11.17 23:57]
[In reply to A.M S]
خودت یک روز طراحی می کنی 😀😜


 

----
 (3) امین کافی

Amin Kafi, [07.11.17 23:04]
متشکرم
ارزش خدمات رو خود شخص تعیین میکنه .
مهندسای زیادی هم داریم که با همت خودشون تو صنعت و کسب کارخودشون برند شدن و درامد قابل توجهی دارن

در هر صورت تکنولوژی عدالت میاره قبول دارم
الان کپسول گوگل اومده که خودش دارو تجویز میکنه و دیگر واقعا به پزشک بصورت فیزیکی نیازی نیست

والبته پزشکا با اصلاح نظام مالیاتی کم کم پولاشونو باید قسمت عمده ای شو تقدیم دارایی کنن واسه همین تا حدودی مهار میشن  (گزارش تقوی‌نژاد از مالیات پزشکان : معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی اظهارداشت: مطالعاتی که صورت گرفته نشان می‌دهد که این میزان مالیات می‌تواند ۳ تا ۴ برابر شود. در مورد دریافت مالیات از پزشکان، اوضاع در شهرستان ها بهتر از تهران است و پزشکان شهرستانی عملکرد شفاف‌تری دارند. )