بعد از حدود چهار ماه به لطف خدا فرصت شد تا طبق قولی که به برخی دوستان و مخاطبین عزیز داده بودم، فیلم‌برداری ارائه آموزشی مختصر "چارچوب طبقه‌بندی رخدادهای امنیت سایبری سامانه‌های کنترل صنعتی و اسکادا همراه با بررسی جامع حوادث سایبری این حوزه" را تمام کنم و به شکل آنلاین و رایگان منتشر می‌کنم. امیدوارم که برای متخصصان، دانشجویان و کارشناسان این حوزه در کشورم مفید باشد.

در این فیلم آموزشی 90 دقیقه‌ای (لینک) به شکل مختصر به معرفی و به‌کارگیری  چارچوب طبقه‌بندی رخدادهای امنیت سایبری سیستم‌های کنترل صنعتی و اسکادا می‌پردازیم. علاوه بر متخصصین، پژوهشگران امنیت سامانه های کنترل صنعتی، به کلیه علاقمندان حوزه امنیت سایبری که به مباحث مدل سازی تهدیدات، حملات و رخدادهای امنیتی علاقه دارند توصیه می کنم این فیلم آموزشی را مشاهده کنند.

این چارچوب بخشی مقدمه‌ای از زیرساخت تعاریف در پایان‌نامه دکتری بنده بوده است که در آزمایشگاه ISEC دانشگاه صنعتی امیرکبیر در قالب یک مقاله به ژورنال معروف و مطرح International Journal of Critical Infrastructure Protection ارسال شد و بعد از حدود دو سال پذیرفته و منتشرشده است.

در این فیلم آموزشی کوتاه به‌اختصار به معرفی این چارچوب طبقه‌بندی رخدادها، حوادث و حملات به شبکه‌های کنترل و اتوماسیون صنعتی می‌پردازیم و نتایج تحلیلی حاصل از بررسی و موشکافی 268 رخداد امنیتی سامانه‌های صنعتی دنیا را از سال 1982 تا 2018 را مرور می‌کنیم.

لینک کلیپ در آپارات

جهت مشاهده و دریافت اصل مقاله می‌توانید از طریق اطلاعات و این لینک به محتوای کامل آن دسترسی پیدا کنید:

Mohammad Mehdi Ahmadian , Mehdi Shajari , Mohammad Ali Shafiee , Industrial Control System Security Taxonomic Framework with Application to a Comprehensive Incidents Survey, International Journal of Critical Infrastructure Protection (2020), doi:https://doi.org/10.1016/j.ijcip.2020.100356

در ادامه ساختار شماتیک چارچوب طبقه‌بندی رخدادهای امنیت سایبری سامانه‌های کنترل صنعتی و اسکادا را (برگرفته از فیلم آموزشی )مشاهده می‌کنیم که در این فیلم آموزشی به تشریح آن می‌پردازیم:

مدل سازی حملات به شبکه صنعتی : چارچوب طبقه بندی

 

*** با عضویت در کانال تلگرام(MohammadMehdiAhmadian@) از مطالب بیشتر، فیلم ها و به روزرسانی ها مطلع شوید.***
*** با دنبال کردن کانال اینستاگرام( mmAhmadian@) از مطالب تصویری و ویدئویی و به روزرسانی ها مطلع شوید.***
*** با دنبال کردن کانال آپارات( mmAhmadian@) از ویدئوهای آموزشی و اطلاع رسانی ما مطلع شوید.***